Home / Regelgeving / Appendices
Regelgeving Nederlands rekenmodel en appendices-data
Appendices voor berekening geluidbelasting rond Schiphol, overige burgerluchthavens en militaire luchthavens.
Algemeen

De methodiek voor het berekenen van de geluidbelasting veroorzaakt door vliegverkeer rond Nederlandse luchthavens is wettelijk vastgelegd in een berekeningsvoorschrift. De geluidbelasting rond luchthavens wordt op diverse manieren berekend. Afhankelijk van het beoogde doel worden voor de geluidbelasting enkele belangrijke dosismaten onderscheiden: Kosteneenheid (Ke), Lden en Lnight. Voor iedere dosismaat bestaat een eigen berekeningsvoorschrift.

RMI Schiphol

Per 15 oktober 2014 geldt een gewijzigde Regeling Milieu Informatie (RMI) voor Amsterdam Airport Schiphol. Als gevolg hiervan is aanvullende informatie beschikbaar gesteld die van belang is voor berekeningen van de geluidbelasting in Lden en Lnight dosismaten. In versie 12.3 van de appendices is deze aanvullende informatie opgenomen.

RBML, overige burgerluchthavens

31-10-2022: Sinds de inwerkingtreding van de Wet Regelgeving burgerluchthavens en militaire luchthavens (RBML) op 1 november 2009, wordt de geluidbelasting door vliegverkeer op burgerluchthavens van nationale en regionale betekenis berekend in de Europese Lden dosismaat. Appendices versie 13.4 bevat de hierbij benodigde vliegtuiggegevens.

Militaire luchthavens

Per 1 januari 2020 geldt een gewijzigde Regeling berekening geluidsbelasting militaire luchthavens in Kosteneenheden, waarbij een nieuwe reeks appendicesversies voor militaire luchthavens (14.x) hoort, die vliegtuiggegevens bevatten die nodig zijn bij de geluidbelastingsberekeningen. Elke versie bestaat uit een openbaar deel (PT-1) met algemene vliegprocedures van civiele vliegtuigen en helikopters zoals van toepassing op civiele en militaire luchthavens en een niet-openbaar deel (PT-2) met specifieke vliegprocedures van civiele en militaire vliegtuigen en helikopters die alleen van toepassing zijn op militaire luchthavens. Vanaf Appendicesversie 14.2 is er een niet openbaar deel (PT-3) met vliegprocedures van de F-35A Lightning II. Bij deel PT-1 hoort een supplement 1 met de categorie-indeling en, vanaf appendicesversie 14.2, ook een supplement 2 met een (eventuele) aanvulling op de categorie-indeling uit supplement 1.

Appendices

Voor het berekenen van de geluidbelasting van vliegverkeer wordt gebruik gemaakt van standaard vliegtuiggegevens met geluidniveaus en vliegprestaties. Hiertoe bevatten de berekeningsvoorschriften een verwijzing naar een bijlage (ook wel appendices genoemd) waarin standaard gegevens zijn opgenomen voor een groot aantal vliegtuigtypes. Daarnaast geeft de appendices een standaard categorie-indeling voor een groot aantal vliegtuigtypes met uiteenlopende geluidproductie en vliegprestaties op basis van een beperkt aantal beschikbare vliegtuigcategorieën. De appendices zijn door NLR vastgelegd in rapportvorm (NLR CR-96650 L) en worden op geregelde basis bijgewerkt.

Per 15 oktober 2014 is versie 12.3 beschikbaar; deze vervangt de eerdere versie 12.2. Deze versie is van toepassing op berekeningen van geluidbelasting in Lden en Lnight voor Schiphol. Het rapport met appendices versie 12.3 is hier beschikbaar.

31-10-2022: Per 1 november 2021 is versie 13.4 van toepassing op berekeningen van geluidbelasting in Lden voor de overige burgerluchthavens. Deze versie vervangt de eerdere versie 13.3. De nieuwe appendices zijn ondergebracht in het rapport NLR-CR-1996-650 L inclusief twee supplementen. In supplement 1 is de indelingslijst opgenomen van vliegtuigtypen naar geluidcategorieën. In supplement 2 zijn de prestatiegegevens van VFR-vluchten voor luchthaven Seppe opgenomen. Met betrekking tot deze uitgebrachte appendices versie is de volgende informatie beschikbaar:

Per 1 januari 2020 is voor de militaire luchthavens Deelen, Eindhoven, Leeuwarden en Volkel versie 14.0 beschikbaar gekomen en voor militaire luchthaven De Kooy versie 14.1. Aanvullend op versies 14.0 en 14.1 is per 1 januari 2023 versie 14.3 beschikbaar gekomen, die ook van toepassing is op de overige militaire luchthavens: De Peel, Gilze-Rijen en Woensdrecht. Versie 14.3 vervangt de eerdere versie 14.2 van 1 januari 2020.

Appendicesversies 14.0 en 14.1 bevatten uitsluitend de gegevens op basis waarvan de Ke geluidszone in de luchthavenbesluiten van de genoemde luchthavens is berekend. Het betreft de luchthavenbesluiten Deelen van 4 september 2014, Eindhoven van 26 september 2014, Leeuwarden van 3 mei 2013 en Volkel van 4 september 2015, alsmede  De Kooy van 17 december 2018. Voor luchthavens Deelen, Eindhoven, Leeuwarden en Volkel wordt voor handhaving van de berekende geluidsbelasting in Ke versie 14.0 en voor De Kooy versie 14.1 gebruikt, telkens aangevuld met de laatste versie uit deze reeks 14.x waarin meer recente geluid- en prestatiegegevens zijn opgenomen. Dat is per 1 januari 2023 Appendicesversie 14.3. Voor deze luchthavens wordt voor de niet-handhavingsberekeningen van de geluidsbelasting in Ke versie 14.3 gebruikt. Voor de militaire luchthavens De Peel, Gilze-Rijen en Woensdrecht wordt vanaf 1 januari 2023 voor alle berekeningen van de geluidsbelasting in Ke versie 14.3 gebruikt.

Appendices versies 14.0 en 14.1 bestaan uit een openbaar deel (met een supplement) en een niet-openbaar deel. Van appendices versie 14.0 is het openbare rapport hier beschikbaar en het supplement 1 hier. Van appendices versie 14.1 is het openbare rapport hier beschikbaar en het supplement 1 hier. Appendices versie 14.3 bestaat uit een openbaar deel (met twee supplementen) en twee niet-openbaar delen. Van appendices versie 14.3 is het openbare rapport hier beschikbaar, het supplement 1 hier en het supplement 2 op de supplement 2 pagina en de NLR notitie met een toelichting op de wijzigingen hier en het To-70 rapport over de controle van de geluid- en prestatiegegevens hier. Voor handhavingsberekeningen tot 1 januari 2023 is van appendices versie 14.2 het openbare rapport hier beschikbaar, het supplement 1 hier en het supplement 2 op de supplement 2 pagina.

Luchtvaartterreinen BES en Appendices

Per 1 oktober 2020 geldt de Regeling geluidsbelasting luchtvaartterreinen BES. Deze regeling schrijft de berekeningsmethode voor waarmee de Lden geluidsbelasting wordt bepaald voor de luchtvaartterreinen op Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Bij deze regeling hoort een appendices die vliegtuiggegevens bevatten waarmee de geluidsbelasting wordt berekend. De appendices voor de BES zijn ondergebracht in het rapport NLR-CR-2019-480 inclusief twee supplementen. In supplement 1 is de indelingslijst opgenomen van vliegtuigtypen naar geluidcategorieën. In supplement 2 zijn de prestatiegegevens van VFR-vluchten voor luchtvaarttereinen van de BES opgenomen.

Per 1 oktober 2020 is Appendices versie 1 van toepassing op berekeningen van Lden geluidsbelasting voor de luchtvaartterreinen BES. Deze versie is nieuw. Met betrekking tot deze uitgebrachte appendices versie is de volgende informatie beschikbaar: